Friday, March 11, 2011

ingin menjadi lebih baik...insyaAllah



Assalamualaikum w.b.t...

Segala puji syukur buat Illahi yg masih
memberi kesempatan untukku menikmati kehidupan dunia
ini...segalanya adalah pinjaman dariNya...Allah s.w.t yg Maha Pengasih lagi
Maha Penyayang.

Hari nie sekali lagi Allah s.w.t memberi kesempatan untukku
menjenguk blogku yg agak lama ku kira tidak dibuka.
Kesibukkan diri dalam mencari ilmu, dengan test2 membuat ku terlupa
seketika untuk mengisi blog ku ini dgn tarbiah2 yg berguna.

Manusia x pernah lari dari membuat kesilapan...begitu
juga dengan diriku..
Aku...masih mencari erti sebenar hidupku..
Aku ingin berubah!!!!!
Berubah menjadi lebih baik..insyaAllah..

Ya Allah..
Engkau sesungguhnya Maha Pengasih Ya Allah..

Tika diri ini sedang cuba mencari ketenangan hidup..
Kau berikan ku banyak petunjuk Ya Allah..
hanya kalimah Alhamdullilah yg mampu ku lafazkan..
terima kasih Ya Allah...

Bila diingat kembali dosa2ku..
Alangkah malunya aku.
Aku begitu jahil dalam menilai mana baik dan mana buruk.
Imanku terlalu lemah...
tapi Terima Kasih Ya Allah..
Engkau memberiku hidayah.
Sesungguhnya aku amat bersyukur.

Dulu..aku cukup takut sekiranya ku menjejak kaki ke bandar
aku takut aku kn berubah..berubah kearah yg tidak baik..
walaupun aku sedaya upaya berdoa agar dikuatkan iman...
tapi sebagai remaja jiwaku selalu memberontak untuk
mengikut rentak2 kawan2 yg kdg2 ku anggap
ada baik & ada buruknya..

Tetapi ya Allah..
Kau melindungi ku ya Allah..
dan Kau berikan lagi ku kekuatan untuk aku terus mentarbiahkan diriku ya Allah..

Tanpa aku sedar..aku memang berubah..
tapi aku berubah untuk menjadi lebih baik..
Walaupun dugaan disekeliling begitu hebat tapi jiwaku tetap
kepadaMu Ya Allah..
dan aku yakin...itu adalah hidayah yg Kau berikan kepadaku.

dulu..
aku jarang sekali untuk ke surau kolej tapi disini
aku cuba untuk menjadi sahabat surau..
dulu..
aku jarang sekali untuk membaca buku2 agama
tapi disini aku membeli buku2 ilmiah supaya jiwaku sentiasa
diisi dengan ilmu2 yg berguna..
dulu..
aku selalu berbicara mengenai lelaki,tapi disini
aku cuba mengelak dari memandang lelaki bahkan mesej2
salam perkenalan dari lelaki tidak kusambut..bukan ku sombong,
tapi cukup la dgn dosa2 dulu..
dulu..
aku sentiasa berangan utk memakai pakaian yg cntik2,
tapi disini aku sedang cuba memakai pakaian yg betul2
mengikut syariat Islam.
dulu..
aku amat jarang menghadiri majlis2 ilmu..tapi
disini sekiranya ada majlis ilmu dan aku sedikit lapang
kn ku hadiri majlis2 ilmu itu..moga imanku makin kuat
dengan tarbiah2 yg disampaikan..
dulu..
aku jarang sekali utk membuka laman2 web mengenai hukum2 Islam..
tapi disini sekiranya ada kelapangan aku kan cuba mencari maklumat
Islam terutamanya di blog2 yg ku kira bnyk di internet.
dulu..
aku selalu isi halwa telingaku dgn lagu2 barat
tapi disini dlm mp3 ku penuhkan dgn surah2 Al-Quran dan jugak zikir2
mathurat..


Ya Allah..
betapa Kau menyayangiku Ya Allah..
Kau berikan hidayah..

Aku mohon Ya Allah..
Kau kuatkanlah imanku agar aku terus
mengingatiMu..
Jauhkanlah ku dari maksiat dan dosa2 duniawi..
hanya padaMu ku serahkan diri ini..
sesungguhnya padaMu jua kan kukembali...



-dgn membaca jiwa kan sentiasa terisi-

-best buku nie..my fren yg punya-
-karya Fatimah Syarha..bnyk memberi motivasi buat diri ini-

No comments: