Friday, November 11, 2011

Kesibukan Yang Tidak Akan Berakhir

Assalamualaikum w.b.t

Seseorang pekerja akan mengulang rutin harian yang sama setiap hari. memulakan hari mereka dengan bekerja seawal 7 pagi dan menghabiskan kerja mereka sehingga lewat 7 petang. Kemudian, pulang ke rumah untuk menonton rancangan televisyen kegemaran, melayari internet, bersama pasangan, mengupdate status laman sosial atau lepak bersama kawan-kawan. Mereka mencari-cari apakah perkara yang perlu disibukkan apabila ada masa terluang di malam hari, di hujung minggu atau cuti umum.

Itulah kesibukan rutin harian seorang pekerja dan mungkin bagi seorang pelajar. Hidangan hiburan yang dicari bukan lagi menghadiri majlis ilmu agama/halaqah/ usrah , membaca alquran, mencari mad'u untuk dibina, berdakwah, membaca buku-buku perubahan diri atau kesibukan amalan akhirat, namun, kita telah disibukkan dengan hiburan orang-orang barat yang semestinya menjadi hidangan yang paling lazat kala ini.

Inilah yang dikatakan,

" Apabila kita tidak disibukkan dengan kebaikan, maka kita akan disibukkan dengan keburukan"

Kesibukan MEREKA


Jika dahulu, Rasulullah saw dan sahabat-sahabat disibukkan dengan ibadah, halaqah-halaqah ilmu, dakwah, perang, infaq dan membangunkan ekonomi untuk dijadikan harta dakwah.

Rasulullah saw sibuk dengan tugasnya menjadi ketua negara, ketua perang, ketua keluarga, berdakwah dan ibadah kepada Allah.

Musa'b sibuk dengan tugasnya berdakwah di Madinah.

Abu Bakar sibuk menjadi sahabat Rasulullah saw yang paling setia.

Abu Hurairah sibuk mengumpul hadith daripada Rasulullah saw dan otaknya adalah gudang pengetahuan

Khalid al Walid sibuk menjadi panglima perang yang berwibawa.

Siti Khadijah sibuk menguruskan perihal Rasulullah dan menjadi pendokong setia baginda.

'Ibn. Sina dan Al-Razi sibuk dengan hafalan alquran, kajian-kajian tentang perubatan dan penghasilan karya-karya yang masih segar dan menjadi rujukan hingga kini.

mereka sibuk dengan perkara-perkara yang melibatkan kebahagiaan dunia dan akhirat . tapi kita?

Dunia yang menyibukkan



Seorang pelajar sering disibukkan dengan assignment, kerja kursus dan nota-nota yang bertimbun.

Seorang ibu sering disibukkan dengan masalah anak-anak, kerja rumah dan suami.

Seorang doktor sering disibukkan dengan melayan karenah pesakit, oncall dan seminar.

Seorang cikgu atau pensyarah sering disibukkan dengan mengajar, melayan karenah anak murid dan kelas tambahan.

Alasan-alasan inilah rupanya menjadikan status mereka sibuk. Padahal, hakikatnya mereka punya masa lapang yang banyak.

Ayuh semak.

Sesibuk mana pun seseorang mereka masih lagi mampu untuk mengupdate laman Facebook dan duduk berjam-jam di hadapan laptop. Lihatlah statistik yang dilakukan, seramai 10.2 juta dari 28.9 juta rakyat Malaysia mempunyai Facebook dan telah pun disibukkan dengan 'kitab' buatan Mark Zuckerberg ini setiap masa.


Sesibuk mana pun seseorang, mereka masih boleh mengupdate blog dan melompat daripada blog lain ke blog lain setiap hari.

Sesibuk mana pun seseorang, mereka masih mampu mendownload movie/anime dan menontonnya berjam-jam di hadapan laptop.

Sesibuk mana pun seseorang, mereka masih mampu menghabiskan setiap episod drama di televisyen.

Sesibuk mana pun seseorang, mereka masih mampu menghabiskan beberapa keping cd bollywood, hollywood dan korea.

Sesibuk mana pun seseorang, mereka masih mampu membalas setiap mesej daripada pasangan mereka dan masih ada masa untuk membuat temu janji setiap minggu atau setiap hari.

Akhirat yang diabaikan




Apabila manusia sibuk dengan dunia, akhirat hanya dipandang sebelah mata.


Solat lewat waktu dirasakan biasa. Alquran hanya dibaca kadang-kadang sahaja .
Qiamullail hanya dilakukan bila ada hajat di dada.
Halaqah atau usrah hanya diguna pakai bila terasa kosong di jiwa dan bila sudah bosan dengan dunia.
Dakwah dikatakan tidak wajib bagi dirinya. jika orang lain sudah buat, maka dia telah terlepas daripada dosa.

Fahaman sonsang inikah yang telah meresap di dalam hati kita?


Apabila diajak kepada amalan yang mendekatkan kepada Allah dan jaminan kebahagiaan kita di akhirat, kita sentiasa mengelak dan menjadikan sibuk sebagai alasan utama.

Namun, masa lapang yang ada digunakan untuk perkara sia-sia seperti Facebook, blog, movie dan games, kita boleh pula mengatakan ia adalah untuk menghilangkan ketegangan setelah penat bekerja atau belajar. Perkara-perkara ini bukanlah semakin menghilangkan ketegangan malah ia hanyalah satu keseronokan yang mampu menjauhkan diri daripada Allah. Padahal untuk menghilangkan ketegangan itu adalah melakukan perkara-perkara yang mendekatkan diri kepada Allah itu sendiri.

Adakah berani untuk kita mengemukakan alasan ini dihadapan Allah kelak? Malulah kalian dengan masa yang ada dibazirkan dengan aktiviti yang tidak bermanfaat.

bila ia akan berakhir?

Adakah kesibukan ini akan berakhir setelah kita habis belajar?
Atau setelah kita jadi bos dalam sebuah syarikat?
Atau setelah bersara?
Kita tidak akan dapat rehat walau apapun kondisi kita.


" Sesungguhnya rehat bagi seorang mukmin itu setelah kakinya menginjak ke syurga"


Kerehatan bagi kita bukanlah kematian. Kalau ia adalah kematian, bagaimana di alam barzakh? Kita mungkin sibuk dengan pukulan-pukulan keras daripada malaikat kerana dosa dan noda. Semoga dijauhkan ya Allah.

Semoga kesibukan kita pada hari ini adalah menyumbang pada agama, bukan menjadi penumbang agama. ayuh, kita fikir-fikirkanlah.

p/s:kesibukan kita pada hari ini adalah racun bagi kebahagiaan kita diakhirat kelak.

Wednesday, November 9, 2011

Bersyukurlah

Assalamualaikum...

Dingin betul rasanya malam nie...
Hmm...mmg syok klau lena tapi mata x ngantuk lagi...
adik2 smua dh tido, tv dah ditutup coz xde rancangan yg menarik nk ditonton.
So..apa lagi...ambik kesempatan mengupdate blog
yang dah lama x diupdate nie..


Sebenarnya baru je lepas menonton rancangan Bersamamu kat tv3.
Tiba2 terdetik dihati...
'Ya Allah, betapa sempurnanya hidup aku jika
nak dibandingkan dengan hidup mereka'

Sungguh...
hidupku terlalu sempurna..
masih punya ibu dan ayah..
masih punya adik2,( walaupun tiada abang dan kakak)..
masih punya rumah sendiri(walaupun mak abah yg punya)...
masih b'kesempatan belajar(walaupun xla setinggi mana)..
masih mampu beli pakaian yg baru..
masih mampu makan makanan yg suka..
dan segala yang dihajati insyaAllah pasti kan kuperolehi...

Tapi...
kadang2 aku masih merasa kekurangan..
walaupun sebenarnya aku telah dapat lebih..

Memang betul..
manusia x pernah cukup dengan kenikmatan yang diberi
oleh Allah S.W.T..
Tak pernah nak bersyukur dengan rezeki yang diperoleh.
Sedangkan ramai orang lagi yang hidupnya lebih susah, lebih
sengsara dan lebih daif dari kita...

Nikmat yang kita peroleh kita x pernah sedar..
dan pabila Allah menarik semula nikmat tersebut barulah kita
mula sedar dan kesal..

Erti syukur itu perlu difahami..
perlu diteliti maksudnya..
agar perasaan bersyukur kepada Allah S.W.T sentiasa ada..
agar kalimah 'Alhamdullilah' sentiasa dibibir...

Hayati lirik lagu erti syukur nie
moga2 kita memperolehi sesuatu..
InsyaAllah..

Lafazkan kalimah itu
Alhamdulillah...

Segalanya yang ku kecapi
Adalah milikmu ilahi -tuhan maha pemurah-
Tak kan terbalas walaupun sebesar zarah

Kenikmatan yang bertandang
Terkadang tidak dihiraukan - lepas dari pandangan -
Dan bila hilang barulah dikesalkan

Adakalanya aku hanyut
Adakalanya aku terpula
Adakala aku leka
Ampunilah...Kerana ku manusia
Lemah dan tidak berdaya di sisimu
Seringkali terlupa nikmatmu
Datang tiada jemu
Bila terhimpit mulalah
Mencari dan menyebut namamu
Barulah merasai makna sebenar erti syukur
Syukur atas rahmatmu

Adakala ku hanyut
Adakala ku lupa
Adakala ku leka dan adakala ku alpa
Kerana ku manusiaLemah dan tidak berdaya di sisimu
Seringkali terlupa nikmatmu
Datang tiada jemu
Bila terhimpit mulalah
Mencari dan menyebut namamu
Barulah merasai makna sebenar erti syukur
Syukur atas rahmatmu
Adakala ku hanyut
Adakala ku lupa
Adakala ku leka dan adakala ku alpa
Kerana ku manusia
Lemah dan tak berdaya
Seringkali terlupa nikmat yang kau kurnia
Ku bersyukur ya tuhan
Segala pemberian
Walau luas lautan
Bukanlah perbandingan
Ku tingkat keimanan
Ku gilap ketaqwaan
Sebagai perlambangan
Terima kasih ku tuhan

Onak duri kehidupan
Jatuh bangun sendirian
Ada hikmah yang tersimpan
Yang menguji iman
Bersyukurlah selalu
Sentiasalah redha dan menerima
Tiap ujian tiba bukan diminta
Sebaliknya allah maha mengetahui

Kan ku bertasbih selalu
Bertahmid berzikir padamu
Sebagai tanda ku nilai
Rahmatmu tuhan

Aku bersyukur ya allah
Segala pemberianmu pada ku
Seluas lautan pun bukanlah jadi ukurannya
Memang tiada bandingan Segalanya yang ku kecapi
Adalah milikmu ilahi -tuhan maha permurah-
Bukan miliku pinjaman sementara
Syukur alhamdulillahSesungguhnya solatku,
Amalku, hidupku, matiku
Kerna allah yang satu
Kuserahkan segala harta jiwa dan raga
Sebagai tanda cinta
Kepadamu yang esa

p/s:manusia hanya akan bersyukur sekiranya mendapat apa yang dihajati. Namun satu perkara yang jarang disyukuri adalah nikmat lahir sebagai seorang Islam...renung2kan..

Tuesday, November 8, 2011

SaLaM AiDiLaDha...

Assalamualaikum....

Dah lama rasanya tak mencoret
sesuatu dlm blog nie..
Kebetulan tgh cuti mid sem nie
so ambik kesempatan yg ada utk mencoret sesuatu..
kesian blog nie...xde diisi2 apa2pn...

dan dikesempatan yg ada jugak..
saya dengan ini mengucapkan SELAMAT
MENYAMBUT HARI RAYA QURBAN @
SALAM AIDILADHA...
(walaupun sebenarnya raya dh msuk hari ke3..
perut dh penuh pn dgn daging..huhu)



kembali kpd soal blog..
knp sy dh jarang berbloging nie ek?
entahla..
nk ckap busy..bukan alasan yg utama..
nk ckap malas nk taip..difb bleh je taip...
nk ckap xde internet...ada je...
yg pasti sy sendiri xtau...

tapi..
minat berbloging still ada..
insyaAllah..selagi mampu sy coretkan sesuatu..
sy xkan biarkan blog nie x terisi walaupn
xde yg nk baca...hehe

perasan @ x..
sy dh ubah layout blog nie..
sbnarnya adik sy ckap,rasa kelam
bila baca blog sy..
dia ckap sbb terlalu gelap..
ok..
sy ubah warna yg lebih ceria..
ceria ke???
boleh la...dari dulu kn...

dan lepas nie sy harap
sy akan rajin2kn diri utk mengisi
sesuatu yg berguna dlm blog nie..
insyaAllah...

Friday, May 6, 2011

Betul ke Menara Jam Mekah Pelengkap Tanda Kiamat?

Buka email semalam
tgk2 ada artikel pasal menara
jam Mekah yang baru nak buat...

Betul ke menara tue pelengkap
hari kiamat????

Wa'allahualam


Dikatakan jam di Mekah adalah
pelengkap kepada 10 jam terbesar di dunia
sehingga menyempurnakan maksud hadis

"Akan terbina mercu tanda yang lebih tinggi drpd Kaabah
sbelum berlakunya kiamat."

Apabila melihat pembangunan yang sgt hebat
di Mekah,saya terfikir:

apa agaknya kata Nabi Ibrahim melihat
pembangunan sehebat itu. Ketika Allah memerintahkan
Nabi Ibrahim meletakkan Ismail dan Hajar di lembah yang tiada
tumbuh2an,tanam2an &binaan,juga ketika
Allah memerintahkn Baginda berdua membina Kaabah
dan menyeru manusia mengerjakan haji, Nabi Ibrahim
taatsahaja walaupun di fikiran mungkin tertanya2
siapakah yg bakal mendengar seruannya
dan apakah yg bakal berlaku
di Mekah ribuan tahun kemudian.


Saya juga teringat dgn jawapan Nabi Muhammad s.a.w kpd
Jibril yg berupa sebagai lelaki segak
dlm hadis Islam, Imam Ihsan ketika Jibril bertanya
Nabi tentang kiamat.Lantas Nabi
hanya menyebutkn tanda2 kiamat krn
Allah Maha Mengetahui bila berlakunya kiamat.
Yang menarik dari pelbagai tanda kiamat itu, kecil @ besarnya,
Nabi Muhammad S.A.W menyebut:

"..apabila engkau melihat orang yg tidak berkasut
dan tidak berpakaian, miskin, pengembala kambing
berbangga2 menegak dan meninggikan bangunan"


SubhanaAllah!!!!
Nabi sebutkan satu tanda kiamat dalam keadaan Mekah masih terlalu
daif fizikalnya. Itulah mukjizat. Itulah tanda
kiamat.Dan itulah yg bakal kita lihat.


Dijangkakan Menara nie siap tahun 2012 nnt..
InsyaAllah..klu ada
rezeki ngan umo pnjang bleh la gi tgk...




p/s:kita sebagai umat harus persiapkn diri utk hadapi hari kiamat...

Mata Hati by Nubhan



Telah ku kata cinta ini selamanya
Telah ku janji selalu di sisi
Walau apa terjadi tak ku mungkiri

Begini dekat begitu jauhnya
Dalam jangkauan namun tak tersentuh
Ku hanya ruang kosong
Oh di matamu yang makin suram
Pudar cahaya meremuk jantung ini

Pandanglah aku dengan mata hati
Ku rayu padamu peganglah ku biar ku rasa bernyawa
Ku ingin rasa ku masih bermakna

Telah ku hafal tiap garis di wajahmu
Telah ku kenal bahasa tubuhmu
Bertambah sukar lagi membiarkan kau resah begini
Kerana aku yang pernah kau kasihi

Pandanglah aku dengan mata hati
Ku rayu padamu peganglah ku biar ku rasa bernyawa
Ku ingin rasa ku masih bermakna

Perpisahan paling menyiksa
Ketika bahagia sedang di puncak tertinggi dalam kehidupan
Namun siapalah aku untuk merubah suratan
Bila masanya tiba

Pandanglah aku
Ku ingin rasa ku masih bermakna

Pandanglah aku dengan mata hati
Ku rayu padamu peganglah aku biar ku rasa bernyawa
Ku ingin rasa ku masih bermakna

Ku ingin rasa ku terus bernyawa
Telah ku kata cinta ini selamanya


Wednesday, May 4, 2011

koew teow kungfu

Akhirnya......
dapat gak tarik nafas lega..
Alhamdullilah...exam utk sem nie dh berakhir...

yay!!!!
ooo..ooo..ooo..balik kg!!!!!

hehe....
apa kn balik kg ngan koew teow kungfu nie???

xda kn mengena pn...
tp nk gtau yg saya dh abes exam..
[saja nk bg kwn2 yg x abes lg jeles..hihi]

koew teow kungfu...
dulu x prnh dgr pn...
apa lg nk makan...
tapi sejak merantau nie kan..
[ecece..ayat merantau 2 mcm jauh je bunyiknye....hihi]
dapat la gak merasa apa 2 koew teow kungfu...

sedap....
boleh la tahan..
so...dari duk tido je..search internet psal
resepi...kononya kat umah nnt leh try..
[klu rajin le...]

jom kita layan resepi2 nk wat keow teow kungfu nie
senang je...;)

bahan2nya:

koew teow
2 biji telur
lada hitam/lada putih
mix seafood(udang,sotong..pndek kata seafood)
1 setengah sudu tepung jagung
1 cawan air
sayur2(karot,kubis..sayor la)
1 ulas bawang putih
2 biji cili padi(nk pedas buh la bnyk)
sos tiram

(bahan2 nie utk sorg mkn...tp klu nk mkn rmai pndai2 la kira quantiti bhn sndr)

dah ada bahan2 boleh la start buat...
mula-mula....

1)-pukul telur bersama garam,lada putih/hitam
didalam gelas@bekas

2)-masukkan koew teow hingga 3/4 gelas.

3)-tuang dalam kuali yang dah diletakkan sedikit minyak.
ratakan koew teow supaya menjadi sedikit nipis.

4)-balikkan supaya kedua-dua belah masak.

5)-masukkan dalam pinggan dan sedikit melengkung.

6)-[untuk kuah] tumis bawang putih hingga sedikit perang.
kemudian masukkan seafood mix.

7)-tuangkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air dalam kuali.

8)-masukkan sedikit lada hitam, cili padi, sedikit sos tiram, lobak
dan sayur-sayuran.

9)-biarkan kuah sedikit pekat kemudian tuangkan ke dalam
pinggan berisi kueh teow tadi.
(kalau nak lebih kuah boleh tambah lagi air)

p/s:lapar2....tetiba je rasa lapar..x makan dari pagi nie..huhu
xpe....ptg japlagi kita mkn koew teow kungfu lg.. ;)


Friday, April 22, 2011

study..study..study...kerana Allah @ exam??




Asssalamualaikum w.b.t...

Alhamdullilah...
hari nie sempat jugak nk update blog..
rasa lama jgak x update blog..
hmmm..

bnyk benda sebenarnya nk ckap tp keadaan yg x m'benarkan..
hari nie...'curik masa' kejap utk blog yg x seberapa nie..
sekadar melepaskan ketensionan
yg sedang melanda diri(tudia..ayat..hehe)

sekarang tengah dalam minggu exam..
dan semalam baru je lepas 1 paper..
alhamdullilah...bleh la jawab...
(walaupun masa x m'cukupi..huhu)
kan datang... 5 paper lagi menanti...
harap2 dapat jawab..insyaAllah..(tlg2 doakn ek..)

kdg2 terfikir gak..
knp kena study???
why?why?why?why?

"demi masa depan ko jgak"
"ala....xyah duk stress sgt study ..smua 2 dunia ja.."
"study pun dapat pahala...sbb Allah suruh kita menuntut ilmu"

ok..
smua betul!!!!

(utk memotivasikn diri)

klu nak diikutkan study x stress bila ada
niat yg betul...

niat yg penting sblum kita study adalah
IKHLAS DEMI ALLAH s.w.t.

bila niat dh betul, kena berfikiran positive jgak...
cuba fikir.....

dgn exam...kita dpt ukur kemampuan kita,kita hebat @ x..
dgn exam...kita belajar sifat sabar(menuntut ilmu mmg perlu ada kesabaran)
dgn exam...br kita bnyk berdoa+solat hajat(ish...nie dh x betul nie..
bila susah br nk cr Tuhan...tp realiti mcm 2 la...realiti kehidupan la katakan..;))
dgn exam...kita br tau sifat tawakkal dan erti pengorbanan(bgn awal2 study...
1 pengorbanan tue...huhu)
dgn exam...br kita faham erti usaha dan Dia lah yg menentukan segalanya...

ish..mmg bnyk la hikmah exam nie...
itupun klu niat kita demi Allah s.w.t...
insyaAllah...

ehem..ehem..ehem..
[part copy & paste]
nk bg tip exam cket la...utk diri & kawan2 jgak...hehe

Waktu study leave…

1. Tajdid niat kita belajar untuk mendapatkan ilmu Allah bukan semata-mata untuk peperiksaan
2. Mengamalkan solat sunat rawatib sebelum dan selepas solat
3. Membaca surah Yasiin setiap kali selepas subuh
4. Berusaha mendapatkan qiamullail dan rajin tunaikan solat sunat hajat
5. Minta maaf pada rakan-rakan dan guru-guru tidak kira pernah membuat salah ataupun tidak dan minta didoakan kejayaan kita.
6. Memperbanyakkan doa pada Allah dan yakin bahawa hanya Allah tempat kita bergantung
7. Elakkan daripada melakukan banyak dosa kerana ia akan menggelapkan hati kita ketika menjawab soalan
8. Mohon redha Allah
9. Mengamalkan solat sunat dhuha untuk memurahkan rezeki kita
10. menjaga kesihatan

Sehari Sebelum Final:

1. Telefon ibu bapa minta didoakan kejayaan kita kerana
doa ibu terus sampai pada Allah

2. Berdoa semoga hafalan dikekalkan dan
dipermudah jawab peperiksaan

3. solat sunat hajat selepas waktu maghrib
atau pada waktu yang lapang

4. Tidur awal supaya dapat bangun subuh awal
dan berjemaah di masjid

5. elakkan daripada banyak berbual-bual kosong
dan diganti dengan bacaan Al-Quran
Sejam sebelum exam…

1. Mendoakan kejayaan kawan-kawan tanpa memberitahunya kerana insyaAllah Allah akan makbulkan doa orang yg mendoakan tanpa memberitahu tuan punya badan
2. Keluar rumah dengan niat dan doa supaya tenang menjawab soalan
3. Perbanyakkan selawat sepanjang perjalanan menuju ke dewan peperiksaan
4. Sentiasa mengingati Allah dan yakin Allah akan membantu hambaNya yang sentiasa memohon padanya
5. Memberi sokongan dan galakan pada kawan-kawan yang kelihatan cemas
6. Menenagkan kawan yang kelihatan gelisah
7. Bersyukur kerana Allah mengizinkan kita menjawab soalan dalam keadaan sihat akal yang waras dan badan yang sihat

Sewaktu kertas soalan di hadapan…

1. Niat peperiksaan ini untuk menguji ilmu yang ada dalam dada bukannya hanya untuk lulus semata-mata
2. Berdoa pada Allah agar dipermudahkan menjawab soalan
3. Senyum sentiasa untuk mendapatkan ketenangan
4. Membaca surah Al-Fatihah
5. Baca Ayat Kursi dan Surah Insyirah 3 kali
6. Selawat banyak-banyak

Semasa menjawab soalan…

1. Fokus dalam menjawab soalan
2. Mata jangan meliar melihat orang lain
3. JANGAN MENIRU dan yakin pada jawapan diri sendiri
4. Sekiranya ternampak jawapan orang lain segera beristighfar pada Allah
5. Sekiranya keliru dan terlupa maka selawatlah banyak-banyak
6. Setelah selesai perbanyakkan bertahmid pada Allah (Alhamdulillah) dan yakin kita berjaya menjawab soalan kerana Allah mengizinkan kita untuk lulus berjaya.

Selepas menjawab soalan…

1. Keluar dewan dan menuju ke rumah dalam keadaan sentiasa berterima kasih pada Allah
2. Khabarkan pada ibu bapa bahawa kita sudah berjaya menghabiskan peperiksaan dalam keadaan sihat walafiat
3. Teruskan berdoa dan bertawakal pada Allah agar keputusan cemerlang
4. Lakukan perkara yang sama untuk subjek yang seterusnya


ok...
gud luck pada sapa2 yg tgh exam jgak...
study2...

p/s: 8 hb dh nk balik kedah..yay!!!!!






Tuesday, April 5, 2011

Muslimin Bantu Kami Mencari Erti SOLEHAH

Gerak langkahmu memikat hati,
Lirik senyummu manis sekali,
Namun ini aku menyedari,
Ia adalah ranjau berduri.

Senyumanmu itu racun berbisa,
Mengugat naluri menggoda jiwa,
Walau rupamu amat menawan,
Namun ku tetap pilih yang beriman.

Ranjau Menawan - NowSeeHeart

Dahulu muslimat mungkin merupakan cabaran yang besar yang dapat meruntuhkan keimanan seorang muslimin. Namun hari ini, ketahuilah wahai muslimin, anda merupakan cabaran yang besar bagi muslimat dalam memagari diri di dalam rumah 'solehah'. Saban hari ada sahaja penjaja-penjaja cinta yang melalui halaman rumah 'solehah' ini, yang membuatkan kadang-kadang, muslimah ini teruja untuk melihat 'apakah yang dijual mereka?'.

Ketahuilah wahai muslimin,
Kami memagari diri kami,
Agar kamu (wahai muslimin) dapat istiqamah dalam perjuanganmu,
Kami mengeraskan kelembutan kami,
Agar kamu mampu fokus dalam gerak langkahmu,
Kami lari dari fitrah azali kami,
Agar tidak terganggu imanmu,
Namun mengapa kamu masih mengusik hati serta keimanan kami?
Sedang kita perlu saling bantu-membantu dalam menjaga iman masing-masing.

Agar gerak kerja kita dalam perjuangan ini tidak terganggu. Sekiranya kamu sering menganggu iman kami, maka kelemahan kami yang terserlah pula akan menganggu imanmu. Dan akhirnya kita bersama-sama jatuh ke tempat yang binasa. Na'uzubilahi min zalik!

Apabila kamu melihat ada muslimat yang solehah, atau yang sedang mengadaptasi sifat 'solehah' dalam diri. Jangan kamu ganggu mereka dengan kata-kata manismu, jangan kamu ganggu iman mereka dengan menguji sejauh mana tahap 'solehah' mereka. Apakah kamu tegar kehilangan bunga-bunga 'solehah' yang bakal mengindahkan dunia Islam ini?.

Kami sendiri pelik, apabila ada muslimin yang mengirimkan article tentang 'ikhtilat', sebagai peringatan buat muslimat. Tetapi kemudiannya muslimin itu sendiri menghantar mesej,
'Hati-hati ye balik, kalau terjatuh,bangun sendiri, hehe'.

Atau mungkin apa sahaja perbuatan atau perkataan yang boleh mengundang dosa. Jangan menipu diri sendiri muslimin hanya dengan bertopengkan ilmu kepalsuan.

"Owh maksud saya tu, jaga diri. Awak jangan su'uzhon",
"Saya tak nak lah rasa ikhtilat ni terlalu formal kita biasa-biasa je "

Apa sebenarnya yang kamu (wahai muslimin) cari?
Kamu mahu kami menjadi muslimah solehah, tapi kamu tidak membantu kami ke jalan itu,
Malah kamu sering menganggu 'perhatian' kami.
Atau mungkin kamu ingin kami jadi muslimah yang hipokrit? Di depan semua orang, ikhtilat, aurat, ibadah semua dijaga,
Tetapi di belakang orang,kami hanya memiliki abu-abu iman yang ringan, yang tidak berguna.

Ketahulah wahai muslimin,
Kita memerlukan kekuatan satu sama lain,
Dalam memangkin perjuangan ini,
Jika salah satu dari kita lemah dalam mempertahankan iman,
Ia akan memberi kesan kepada keduanya.

ketahuilah wahai muslimin
kami ingin menjadi isteri yang solehah, juga ibu yang dapat menjadi qudwatun hasanah,
Bagi melahirkan mujahid dan mujahidah,
kami memerlukan seorang suami yang soleh sebagai ketua keluarga,
Jadikan kami ini selayaknya untuk kamu,
Dan kamu selayaknya untuk kami.

Ya Allah, aku ingin berubah...tapi...


Ada seorang teman ni pada asalnya dia berminat melihat orang-orang yang memakai tudung-tudung labuh. Namun dia belum masih punya kekuatan untuk berubah secara mendadak kerana dia berasa takut kalau dia tak mampu belajar untuk istiqamah dan dia takut kalau-kalau diperli oleh teman-teman yang lain dek kalau terlalu cepat dia melakukan perubahan pada dirinya. Setelah sekian lama memendam perasaan ingin berubah telah timbul dalam hatinya untuk…

Mulakan langkah awal…

Merasakan terlalu mendadak baginya cuba untuk memakai tudung labuh dari tudung bawal yang jarang dan singkat, dia memulakan dengan menjatuhkan tudung bawalnya ke bawah dahulu. Jika dahulu dia sering menyilang tudung , dia cuba dengan mengubah untuk menjatuhkan tudungnya ke bawah. Pada hari pertama dia memakainya rakan-rakan menegur…

“makcik nak jual ape makcik?”

“kau nak pergi pasar ke ni?”

Kata-kata semangat agar dirinya dapat berubah menjadi yang lebih baik dari rakan-rakan yang diharapkan, tetapi tomahan yang mereka berikan . Tetapi Alhamdulillah masih dikuatkan hatinya untuk ditabahkan hati menahan penangan sinis dari rakan-rakan yang tidak memahami.

Tekad baru…

Setelah beberapa lama , mula timbul perasaan baru untuk memakai tudung akel(bidang 50). Tudung ni tidak la selabuh mana namun sekurang-kurangnya tidak la sejarang tudung bawal. “Tidak sejarang tudung bawal. Iya aku nak pakai tudung bidang 50 pulak”. Dikuatkan sekali lagi hatinya untuk memakai tudung bidang 50 ke kelas.

“Tak sesuai la kau pakai ..macam mak orang “

“Ish…macam orang tua la”

Iman mula goyah

“Teruk sangat ke aku pakai tudung ni? Aku nak belajar berubah menjadi hambaNya yang lebih baik.”

“Hina sangat ke aku pakai tudung ni? Elok sangat ke kalau aku pakai tudung yang jarang?”

“Salahkah aku untuk berhijrah ke arah yang lebih baik?”

Setelah sekian lama diperli rakan-rakan , dia kembali dengan tudung yang lama. Kali ini tidak ada pula kata-kata yang menyakitkan hati. Semua orang seakan setuju dengan perbuatannya. Dia mula tertanya-tanya dalam hati… “Adakah ini yang lebih baik untukku Ya Allah?” Namun dibiarkan sahaja persoalan itu tanpa jawapan. Yang penting rakan-rakan tidak lagi mengata.

Bisikan hidayah

Walaupun mungkin telinga tenang dari penangan kata-kata sinis dari rakan-rakan, namun tak semudah itu untuk hati kekal tenang. Dicari-cari di manakah kelemahan diri. Ya, dia telah terlupa sesuatu….

Firman Allah S.W.T dalam surah An-’Alkabut ayat 2…

“Apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman ,” dan mereka tidak diuji? “.

Ya..dia terlupa akan ujian Allah kepadanya. Mudahnya iman goyah dek kata-kata dalam sekelip mata. Jauh dari sudut hati telah memaki rakan-rakan yang telah memerli diri, menyalahkan yang telah menyebabkan dia kembali berubah tanpa terfikir itu mungkin ujian Allah kepadanya. Mana kan mungkin datang kepada kamu seseorang dan berkata aku sebenarnya diutuskan untuk menguji kamu? Ya,itu adalah mustahil…Tanpa disedari mungkin kata-kata dari rakan-rakan itu adalah ujian dari Allah untuk Dia mengetahui sejauh manakah kekuatan hati seorang hamba untuk berpaut pada jalan yang diredhaiNya . “Ya Allah betapa hati ini telah mudah goyah dari landasan hidayahMu. Diharapkan masih ada lagi ruang untuk diri ini berubah.”

Ikhlaskan hati

Alhamdulillah masih ada lagi ruang untuk kembali kepadaNya . Apa yang penting sekarang adalah untuk ikhlaskan hati. Pada awalnya masih ada kata-kata yang tidak sedap didengar, namun Alhamdulillah setelah seketika tidak ada lagi kata2 sinis dari rakan-rakan. Yang tinggal hanyalah hati yang ikhlas untukMu Ya Allah. dan Alhamdulillah rakan-rakan yang dahulu asyik memerli kerana memakai pemakaian tudung labuh juga belajar memaikainya. Bahkan mereka lagi istiqamah. Ya Allah sesungguhnya Engkaulah yang berkuasa membolak-balikkan hati manusia. Hidayah itu sememangnya milikMu…

Kadang-kadang kita terlalu mudah mengambil kata-kata dan pandangan orang dalam membentuk peribadi diri. Sedangkan apa yang diutarakan mereka masih belum pasti betulnya..

“Orang akan kata aku hipokrit ke?”

“Boleh ke aku nak istiqamah ni?”

“Aku takut kalau orang kata aku ni hangat-hangat tahi ayam aje”

“Kalau orang pikir aku buat ni sebab orang lain macammana?”

Rakan-rakan sekalian, kita pasti tidak akan mampu untuk memuaskan hati semua orang. Orang tetap akan mengata samaada benda yang kita buat tu betul atau salah..betul tak? Apa yang paling penting adalah apa yang kita buat itu adalah berlandaskan syariat islam demi untuk mendapatkan keredhaanNya. Itu yang penting dan lebih utama dan bukannya kata-kata dari rakan-rakan. Ikhlaskan niatmu dan kamu pasti akan mendapat pertolongan dariNya. Dia yang berkuasa membolak-balikkan hati manusia. Mintalah agar hatimu sentiasa ditetapkan bersama orang-orang yang beriman dan bertaqwa. Semoga apa yang kita semua lakukan, sentiasa mendapat keredhaanNya…amin….

Hasil nukilan : http://azzariyat.com/blog/2009/05/29/ya-allah-aku-ingin-berubah-tapi/

p/s: Ya Allah...berikanlah aku hidayahMu agar mudah untuk aku menuju ke jalanMu...

Tuesday, March 29, 2011

10 Penyakit Keturunan Paling Menakutkan di Dunia

1 - Alcoholism.
50% kanak-kanak berisiko mendapat tabiat minum arak. Ingat lagi budak lelaki Indonesia yang masih hingusan merokok? Dia juga dikatakan minum arak. Syukur ia tidak terjadi Malaysia. Tapi dinegara-negara yang menjual arak secara terbuka mengalami masalah ini.

2 - Kanser Payudara.
Penyakit misteri kerana masih tidak diketahui puncanya. Lebih kepada wanita. tapi lelaki juga mempunyai risiko mendapat kanser tersebut.

3 - Buta Warna.
10 juta orang di US sahaja tidak boleh membezakan warna merah daripada hijau. Buta warna lebih common dikalangan lelaki.

4 - Buli.
Genetik yang membuatkan seseorang itu ganas dikatakan diwarisi daripada ibubapa. Atau keturunan sebelumnya. Tetapi penyelidik menyatakan role genetik tersebut lebih mudah diwarisi oleh golongan wanita.

5 - Obesity.
Obesity dikaitkan dengan kod genetik yang diwariskan daripada nenek moyang kita dahulu. Ia lebih kepada makan berlebihan kalau diikutkan statistik.

6 - Penyakit Jantung.
Risiko mendapat penyakit jantung lebih tinggi jika ada ahli keluarga yang mempunyai sejarah penyakit jantung, seperti darah tinggi.

7 - Mempunyai Kembar.
Penyelidik Amerika mengatakan ibu mempunyai kod genetik yang mana membuatkan mereka menghasilkan telur dengan banyak (mereka yang belajar biology mungkin lebih arif perkara ni). Oleh itu, mereka berkemungkinan akan melahirkan anak kembar setiap kali mengandung (berbahaya dari segi social anak-anak bila dah besar, kewangan, keperluan asas mereka,etc..etc..)

8 - Jerawat.
Kebanyakan remaja yang tumbuh jerawat dikaitkan dengan ibubapa mereka yang pernah mengalami masalah yang sama. Atau masalah kulit yang lain.

9 - Lactose Intolerance.
Tidak boleh minum susu.

10 - Botak.

Common dikalangan lelaki. Botak disebabkan oleh kerosakkan pada kod genetik kedua-dua ibubapa.


Saturday, March 26, 2011

Penting ke cantik?


Ramai orang cakap cantik itu subjektif...
Betul ke??

"Cantik itu adalah lumrah alam... setiap orang sukakan kecantikan..setiap orang mempunyai kecantikan tersendiri dari luaran dan dalaman.. terpulanglah pada individu untuk memilih kecantikan tersebut ke arah mana...
pilihan pada diri sendiri... betul tak.."

"
bagi xxx..lebih senang kita berkawan dengan perempuan yang cantik, kerana yang tidak cantik sebenarnya mempunyai something yang mengambarkan ianya tidak cantik.(bukan semua) xxx ada kisah tersendiri.meluat xxx pada yang tidak cantik(bukan semua) "

"Cantik tu kan Subjektif...setiap manusia ade cantiknya yang telah diciptakan khas untuk dirinya....

cantik tu penting ..tapi bukan lah cantik paras rupa tapi cantik akhlak dan pekerti nya "

"ntahlaa..cantek ni susah nk tafsir..cantek rupa sementara saja..cantek budi pekerti lebih kekal selamanya..mn yg anda pilih??cantek@sedap mata memandang??ngeeeeeee "


itu antara komen2 org
bila ditanya penting ke cantik..
mcm2 pandangan org mengenai cantik nie..

Biasanya kecantikkan begitu sinonim dengan wanita..
dan lelaki sinonim dengan macho xpun kacak...
xkan nak cakap lelaki tue cantik plak kn..
klu cantik,bunyi mcm maknyah jer...hihi.
[but..for me...lelaki korea semua cntik2...seriously..hehe]
ft island...my fav.group..ngeh3...

" first yg perlu ada kat calon bini aku tue..mesti la cantik beb...
klu setakat hidung kembang wat apa...org tgk pn nk t'muntah..
klu mcm tue la gayanya bek aku kawen ngan maknyah..hahahaha
"

"ish...klu bleh mesti la nak yang cantik..kulit putih,badan ramping,
hidung mancung,kulit gebu..."

"ala...walaupun perangai lagutue tp dia cantik ..
tapi xpa,aku kn cuba ubah perangai dia pelan2..muka dh xleh ubah...lebih bek pilih yg cantik"


kesimpulannya....
cantik jugak yang diplih..
so...mmg ternyata cantik itu penting...

bagi aku sendiri...
aku memang suka pada kecantikan tambah2 aku perempuan..
lagi2 la mmg suka pada yg cantik...
[that why...aku begitu addict ngan cite korea...sbb pelakon2 dia smua cantik..;D]
my princess..tgh layan skrg..hihi

tapi..
terpulang pada individu itu sendiri utk mentafsir
cantik itu sendiri..

contohnya mcm nie la..

"shud...cantik kn style rambut mamat tue?"

[suatu pgt di dlm bas rapid]

"hmmm...cantik ka????
[sambil wat muka x puas hati]
dlm hati..
"apa yg cantiknya...x rimas ka wat rambut cmtue..."

so..cantik di mata kita
x semestinya cantik di mata orang lain..

kalau la citarasa semua orang sama..
hidup kat dunia nie xdala warni-warninya...

disini aku akui...
cantik sememangnya sesuatu yang subjektif...

paras rupa yang cantik belum tentu bleh jadi ukuran
yang perangainya secantik paras rupa yang dimiliki..

sebenarnya kecantikan bukan saja dari paras rupa
tapi cantik juga dari akhlak yg baik,ilmu yg berguna
dan cara kita mnjaga diri kita..

Kadang2 tersedar diri nie..
nasib baik la aku x cantik[comel tue ada la cket..hehe]

kalau la aku cantik...
mesti aku nk tunjuk kecantikan aku tue...

kalau la aku cantik...
mesti ramai perempuan2 jeles kat aku..xda kawan la aku nnt.

kalau la aku cantik...
ramai gila laki nak kat aku...kacau hidup kalau lagutu...

kalau la aku cantik...
mesti aku jadi mangsa2 lelaki yg rosak akhlaknya sebabnya
lelaki2 mcm nie hnya memandang paras rupa semata2..

ternyata Allah s.w.t memang sayang kan aku..
Dia ciptakan aku seadanya utk aku menilai diri sndiri.

cantik di dunia x ke mana pun...dah tua
berkedut jugak..
tapi..
cantik di sisi Allah amat besar nilainya...

sesungguhnya wanita yg cantik adalah wanita yg solehah..
jadilah seperti Rabiatul Adawiyah..cintanya hanya utk
Allah S.W.T...
dia lah wanita tercantik disisi Allah s.w.t...

[jom kita layan video nie..ada mesej yg nk dismpaikn..enjoy it!!
!]





cantik kn???

tapi...
...
...
..
.

ni lagi cantik kn???


Tuesday, March 15, 2011

Antara Buluh & Paku-Pakis

Assalamualaikum w.b.t...

Terdetik dihati untuk menulis sesuatu mengenai
perjalanan hidup ini...

Perjalanan hidup sebagai seorang
hamba Allah s.w.t di dunia ini...

Kadang-kadang keluarga terutamanya mak & abah
selalu cakap" jangan putus-asa kak..mak abah
yakin kak mesti boleh buat & 1 ari nnt kn b'jaya..
mak abah selalu doakan kejayaan anak2"


Dan baru seketika tadi ku lihat kawan2 fb yg belajar
di oversea..alangkah hebatnya diorang..
dapat belajar sampai ke negara orang...

dan aku..
cuma mampu disini...

ramai rakan2 sebayaku telah berjaya dan
ada jugak yang telah bekerja..
tetapi aku masih mengajar impian..

Pabila perkara ini bermain dibenakku,
terus aku teringat mengenai antara buluh & paku-pakis
@ nama kampungnya pucuk paku...

Memandangkan aku nie org kampung,
pernah jgak aku mengikut abah ke bendang mengutip
pucuk paku..

dan selalunya di bendang ada pokok buluh..
kalau nak dibandingkan pokok buluh dan pucuk paku
ternyata pokok buluh lebih tinggi...

"selalunya pucuk paku orang x tanam kn bah?"

"mana ada org tanam...dia tumbuh sendiri..pucuk paku nie
dia cepat tumbuh..nnt kita kutip nie..dia tumbuh lg"

Terfikir aku untuk membezakan pokok buluh dan pucuk paku
yang ada di situ..

Pucuk paku cepat tumbuh tapi pokok buluh lambat.

Kalau diikutkan poko buluh mmg lambat tumbuh..
Masa nak raya pernah arwah tokwan berpesan kat pakcik..

"ambik buluh2 yg sesuai sudah la...jgan duk potong semua pokok
buluh tue...nnt taun depan x makan lemang la kita"

Memang pokok buluh lambat nk tumbuh..
kalau pucuk paku dah berganti generasi tapi pokok buluh baru nak bertunas..

tapi apa yang membezakan pokok buluh dan
pucuk paku disini..pokok buluh lambat tumbuh
sebab ia mengambil masa mengembangkan jaringan akar yang akan digunakan
seumur hidupnya untuk berdiri tinggi dan kukuh sehingga angin
sekuat manapun tidak mampu menumbangkannya.

"Allah tidak menguji kita diluar kemampuan"
teringat kembali kakak usrah yg prnh memberi tazkirah.

Inilah yang disebut dalam maksud firman
Allah s.w.t:
"Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang
terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakanna dan dia
juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya."
(al-Baqarah:286)

"Jangan terlalu membandingkan diri kita dengan orang lain"
adikku Ayu pernah berpesan.

Aku sememangnya selalu membandingkan diri dengan
rakan-rakan yang kulihat mencapai impian mereka
dengan cepat..seolah2 tidak bnyak dugaan
yang mereka tempuhi.

Ya!Aku telah berusaha mengukuhkan 'akar'ku bertahun-tahun.
Aku telah meletakkan impian yang sangat tinggi..jauh
lebih tinggi daripada mereka..dan tentulah aku
memrlukan masa yang lebih..

Mereka cemerlang di bidang mereka dan aku juga
pasti akan cemerlang di bidang yang aku minati.

Kisah pucuk paku dan buluh tadi menjadi inspirasi
buatku..bukan untuk membanding pucuk paku ngan buluh
tapi sekadar mengambil iktibar dan insprasi dari ciptaan Allah.

Belukar ini wujud dengan adanya berbagai2 pokok dan tumbuhan.
Alam ini juga indah dengan pelbagai kemahiran dikalangan kita.

Dan kini..
aku yakin tunas impianku akan tumbuh secepat buluh selepas ini.
Aku akan berdiri teguh penuh yakin seperti
buluh yang tidak akan tercabut
dari bumi walaupun sesekali angin meniupnya
hingga melengkung ke bumi.

"Ya Allah,ya 'Aliy, ya Muta'ali...
Tuhan yang Maha Tinggi dan Maha Meninggikan kedudukan.

Aku berserah kepadaMu dalam usaha mencapai impianku
yang tinggi.







Sunday, March 13, 2011

Festival Nasyid Antara Universiti 2011[FeNUM11]

Assalamualaikum w.b.t.


Alhamdullilah..
semalam sempat saya ke Dewan Tunku Caunselor UiTM Shah Alam
menyaksikan Festival Nasyid Antara Universiti 2011(FeNUM11)..

Tahniah!!!
buat warga kolej Perindu dan juga semua penaja..

best sgt festival nasyid semalam..
Walaupun tak semua universiti mengambil bahagian
tapi festival tersebut berjaya diadakan..




-Dewan Tunku Naib Caunselor UiTM Shah Alam(Dewan ke-3 terbesar
diUiTM Shah Alam)-

-ramai jugak penonton semalam..rata2nya adalah warga
uitm s.alam sendiri selaku tuan rumah-


-selain nasyid,festival kali ini jugak turut merasmikan majlis amal Palestin-
-kak Farah merupakan ikon amal Palestin-
-peserta pertama: peserta dari UMS-
-peserta ke-2:dari Universiti Sains Islam Malaysia[USIM]:-peserta ke-3:Universiti Pertahanan Nasional Malaysia[UPNM]-

-festival turut diserikan oleh kehadiran kump. In-team(mniat sgt kump nie..hehe)-

-selain in-team..kump Ar-Rijjan trut hadir menyerikan majlis-

-peserta ke-4:UiTM Shah Alam-

-peserta ke-5:UiTM Perak-

-peserta ke-6:dari UPM-

-waktu dimana juri2 sedang memberi komen-

-akhirnya...tempat 1st:USIM..ke-2:UPM dan ke-3:UPNM-

Tahniah wat pemenang!!!
walaupun UiTM S.Alam x jadi juara tapi sebenarnya
turut rasa bangga sbb UiTM S.Alam sudi jadi tuan rumah untuk
festival nasyid kali ni..

Harap2 festival nasyid spt ini dapat diteruskan lagi ke peringkat2 yg
lebih tinggi...terutamanya ke peringkat kebangsaan...

Banyak manfaat yg dapat diperoleh melalui festival sebegini..
selain mengikat ikatan ukhwah antara pelajar universiti,
majlis sebegini juga mempunyai mesej tertentu yg ingin
disampaikan..terutamanya nasyid yg mengandungi
zikir2 memuji Allah s.wt dan Rasullullah s.a.w..


p/s: harap maaf...gambar2 x berapa jelas..kamera dah rosak..tangkap guna fon je..

Saturday, March 12, 2011

Lebih baik saya dari mereka?

Assalamualaikum w.b.t.

Senario Dalam Komuter :

Manusia bersesak-sesak mahu ke destinasi masing-masing. Sepasang kekasih, Teruna dan Dara masuk ke koc campuran bersama-sama.

"Kalau tak berteman takut nanti terlupa atau tertinggal stesen," kata Si Teruna.

Si Dara terus sahaja bersetuju. Sanggup bersesak-sesak asalkan dapat keluar dari tren bersama-sama. Sambil itu boleh juga berbual-bual, tidaklah bosan di dalam tren nanti. Klang ke Midvalley bukan dekat. Hampir sejam juga perjalanan. Itupun kalau tidak tersangkut-sangkut. Begitulah fikir Si Dara mengiakan logik cadangan Si Teruna.

Di dalam tren, sesaknya tidak terkata. Pasangan kekasih tadi terkepung. Ruang hendak berganjak tiada. Tambah parah koc yang mereka naiki tiada wanita lain. Hanya Si Dara itu seorang dan yang seorang itulah terpaksa bersesak dengan semua lelaki yang lain.

Maka Si Teruna dengan penuh rasa kasih sayang, 'caring', lagi 'protective' menarik Si Dara supaya lebih dekat dengannya.

"Awak peganglah baju saya. Tak adalah terlanggar orang lain. Tak pun awak sandar je kat sini." cadang Si Teruna sambil menunjuk ke arah dadanya.

Si Dara yang sememangnya daripada tadi rimas dikelilingi lelaki-lelaki asing mengangguk tanda setuju. Perlahan-lahan dia meletakkan kepalanya. Terasa selamat, rasa dilindungi. Makin yakinlah Si Dara bahawa Si Teruna memang benar-benar menyayanginya. Makin mekar jugalah rasa kasih Si Dara kepada Si Teruna dan makin bangga jugalah Si Teruna kerana dapat melindungi Si Dara yang dicintainya.

Tren semakin lama semakin sesak. Makin terdesak jugalah Si Teruna dan Dara berpegangan. Si Dara tidak sanggup dirinya bersentuhan dengan lelaki lain. Maka makin kuatlah pegangannya ke pinggang Si Teruna. Si Teruna pula tidak sekali-kali membenarkan jantan lain menyentuh kekasihnya. Haram! Makin rapat jugalah ditariknya Si Dara.

" Lebih baik dia sentuh aku daripada mereka." bisik hati Si Teruna.

***

Persoalan saya, betulkah lebih baik begitu?

Inilah persoalan yang saya ajukan kepada Si Teruna dan Dara. Mereka mengaku tahu hukum bersentuhan antara bukan mahram.

"Bergomolan dengan khinzir itu adalah lebih baik berbanding bersentuhan dengan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram." ( Riwayat Ibnu Majah )

"Tapi memang dah tak ada pilihan lain. Takkan nak dibiarkan Si Dara berlanggaran dengan semua lelaki lain?"

"Gua tak sanggup, bro! Itu awek gua, bro!" Bentak Si Teruna.

"Tapi dia seorang je lelaki yang saya kenal kat situ! Saya tak sanggup berlaga-laga dengan lelaki lain. Silap-silap kena raba. Sekurang-kurangnya Si Teruna sayang saya!" Bidas Si Dara pula.

Ya! Kenapa tak dibiarkan sahaja? Lebih baik dibiarkan Si Dara berlanggar dengan lelaki lain tanpa sengaja dari berpegangan dengan Si Teruna dengan sengaja!

"Yang tidak disengajakan itu mungkin boleh diampunkan Allah, tetapi adakah yang sengaja itu boleh diterima?"

"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya."(Riwayat at-Tabrani dan Baihaqi)

"Kitab mana pula yang berkata lebih baik untuk Si Dara berpegangan dengan kekasihnya daripada bersentuhan dengan lelaki selainnya?"

"Apakah ada dinyatakan dalam hukum syara' bahawa memegan teman lelaki (atau tunang) itu lebih baik atau lebih kurang dosanya daripada memegang lelaki lain?"

Jikalau siapa merasakan ada dalilnya untuk mereka berbuat begitu, maka silalah tunjukkan pada dunia. Silakan teruskan berpelukan kalau benar ada syara' yang membenarkan. Kalau tidak ada, maka berjauhlah kalian daripada masing-masing. Biarlah Si Dara naik koc wanita, Si Teruna naik koc lain. Lebih baik terlepas stesen daripada melanggar larangan Allah swt.

Akhirnya, apabila disebut tentang larangan Allah swt teringat pula kepada satu perkara yang lebih penting ;

"Pergi 'dating' bersama tu, Allah swt benarkan ke?"

Friday, March 11, 2011

ingin menjadi lebih baik...insyaAllah



Assalamualaikum w.b.t...

Segala puji syukur buat Illahi yg masih
memberi kesempatan untukku menikmati kehidupan dunia
ini...segalanya adalah pinjaman dariNya...Allah s.w.t yg Maha Pengasih lagi
Maha Penyayang.

Hari nie sekali lagi Allah s.w.t memberi kesempatan untukku
menjenguk blogku yg agak lama ku kira tidak dibuka.
Kesibukkan diri dalam mencari ilmu, dengan test2 membuat ku terlupa
seketika untuk mengisi blog ku ini dgn tarbiah2 yg berguna.

Manusia x pernah lari dari membuat kesilapan...begitu
juga dengan diriku..
Aku...masih mencari erti sebenar hidupku..
Aku ingin berubah!!!!!
Berubah menjadi lebih baik..insyaAllah..

Ya Allah..
Engkau sesungguhnya Maha Pengasih Ya Allah..

Tika diri ini sedang cuba mencari ketenangan hidup..
Kau berikan ku banyak petunjuk Ya Allah..
hanya kalimah Alhamdullilah yg mampu ku lafazkan..
terima kasih Ya Allah...

Bila diingat kembali dosa2ku..
Alangkah malunya aku.
Aku begitu jahil dalam menilai mana baik dan mana buruk.
Imanku terlalu lemah...
tapi Terima Kasih Ya Allah..
Engkau memberiku hidayah.
Sesungguhnya aku amat bersyukur.

Dulu..aku cukup takut sekiranya ku menjejak kaki ke bandar
aku takut aku kn berubah..berubah kearah yg tidak baik..
walaupun aku sedaya upaya berdoa agar dikuatkan iman...
tapi sebagai remaja jiwaku selalu memberontak untuk
mengikut rentak2 kawan2 yg kdg2 ku anggap
ada baik & ada buruknya..

Tetapi ya Allah..
Kau melindungi ku ya Allah..
dan Kau berikan lagi ku kekuatan untuk aku terus mentarbiahkan diriku ya Allah..

Tanpa aku sedar..aku memang berubah..
tapi aku berubah untuk menjadi lebih baik..
Walaupun dugaan disekeliling begitu hebat tapi jiwaku tetap
kepadaMu Ya Allah..
dan aku yakin...itu adalah hidayah yg Kau berikan kepadaku.

dulu..
aku jarang sekali untuk ke surau kolej tapi disini
aku cuba untuk menjadi sahabat surau..
dulu..
aku jarang sekali untuk membaca buku2 agama
tapi disini aku membeli buku2 ilmiah supaya jiwaku sentiasa
diisi dengan ilmu2 yg berguna..
dulu..
aku selalu berbicara mengenai lelaki,tapi disini
aku cuba mengelak dari memandang lelaki bahkan mesej2
salam perkenalan dari lelaki tidak kusambut..bukan ku sombong,
tapi cukup la dgn dosa2 dulu..
dulu..
aku sentiasa berangan utk memakai pakaian yg cntik2,
tapi disini aku sedang cuba memakai pakaian yg betul2
mengikut syariat Islam.
dulu..
aku amat jarang menghadiri majlis2 ilmu..tapi
disini sekiranya ada majlis ilmu dan aku sedikit lapang
kn ku hadiri majlis2 ilmu itu..moga imanku makin kuat
dengan tarbiah2 yg disampaikan..
dulu..
aku jarang sekali utk membuka laman2 web mengenai hukum2 Islam..
tapi disini sekiranya ada kelapangan aku kan cuba mencari maklumat
Islam terutamanya di blog2 yg ku kira bnyk di internet.
dulu..
aku selalu isi halwa telingaku dgn lagu2 barat
tapi disini dlm mp3 ku penuhkan dgn surah2 Al-Quran dan jugak zikir2
mathurat..


Ya Allah..
betapa Kau menyayangiku Ya Allah..
Kau berikan hidayah..

Aku mohon Ya Allah..
Kau kuatkanlah imanku agar aku terus
mengingatiMu..
Jauhkanlah ku dari maksiat dan dosa2 duniawi..
hanya padaMu ku serahkan diri ini..
sesungguhnya padaMu jua kan kukembali...



-dgn membaca jiwa kan sentiasa terisi-

-best buku nie..my fren yg punya-
-karya Fatimah Syarha..bnyk memberi motivasi buat diri ini-