Monday, December 13, 2010

pengorbanan abah




sejak dua tiga hari nie baru aku perasan
abah tak banyak cakap macam selalu..
sepatah ditanya sepatah dijawab

macam tgh fikir sesuatu

a'ah..baru teringat
ada 2 hari lepas abah ada suh aku
kira yuran sekolah adik2
mesti tgh fikir pasal
masalah ekonomi keluarga la nie..
hmm..abah2..

"kak,tolong abah kira yuran achik,angah ngan ji'a nie"
beberapa helai kertas dihulurkan..
aku yang tengah syok duk tgk fahrin ahmad
kat tv9 nie sekadar mengikut perintah.
(dalam hati: alahai..abah nie..time aku tgh duk usha
fahrin ahmad nie la dia nak suruh..
dah la lelaki idaman aku tue..huhu)

"abah..yuran angah Rm84.5o campur ngan bil peralatan sekolah
Rm28.70..jumlah smua Rm113.20..
achik lak...yuran sekolahRM30.50,pastu alatan tulis RM53.80
smua jadi RM84.30...
Ji'a..darjah satu yuran smua 108.70..
jumlah smua RM306.20"

pastu abah diam..
aku yg memang dari tadi asyik khusyuk tgk fahrin ahmad
terus layan perasaan sndr tanpa pedulikn abah
(ish2... anak zaman sekarang)

baru skrg perasan
abah nampak termenung ja..
rasanya ada masalah la tue..

masalah abah cuma satu yang aku tau..
iaitu masalah duit..
kalau nak kata masalah anak2,
anak2 dia smua ok2..
(anaknya yg sorg nie je kot yg bnyk bg masalah..huhu..sori abah)

aku memang faham sangat..
hujung2 tahun nie macam nie mmg masalah duit
yang selalu timbul..

adik bongsu aku, Ji'a nk masuk
darjah satu..
banyak duit nak pakai,nak beli
baju sekolah lg,kasut,beg
smua baru..

Acik ngan angah bleh pkai baju yg lama lagi
tu pun mungkin kalau abah betul2 tak mampu..
tapi biasanya dia takkan biar anak2 dia pkai
baju lama masa awal tahun sekolah.

dia ckap biar baju baru nie bagi semangat utk
kami belajar dgn semangat baru..
tu la abah aku...

aku pulak sekali lagi akan
menyusahkan abah..
kalau ada rezeki aku mungkin akan sambung
study..dan kemungkinan besar di shah alam....
duit lagi....

kalau ikutkan hati
memang aku dah taknak sambung study
tapi bila fikir masa depan yg makin mencabar
aku teruskan jugak perjuangan nak belajar tue..

rasa tanggungjawab tue timbul memandangkan
aku nie anak sulung..
ramai yg kat kg nie sebaya ngan aku dah keja.
dah dapat tolong mak ayah diorang..

tapi abah & mak taknak aku kerja selagi
aku x dapat segulung ijazah..
bagi mereka biar mereka susah nk
besarkn kami adik bradik skrg..
sbb mereka nk km nie berpelajaran..


bak kata abah
hidup nie kena ada matlamat..
hidup tanpa matlamat ibarat baju tanpa penyangkut

abah ckap.. cuba bayangkan kalau
baju yg x disangkut..
apa kn jadi kat baju tue...
mesti renyuk punya..

mcm tue jugak hidup kita..
kena ada matlamat hidup..
kalau xda, perjalanan hidup kita mesti terumbang-ambing..



teringat 3hari lepas di satu petang masa tgh makan
keropok ikan...

"abah xmo anak2 abah fikir masalah duit,
yang penting belajar sungguh2..jangan fikir masalh duit..
kalau xda duit mintak..abah bleh cari..abah xmo
anak2 abah jadi macam anak org len yg nk belajar
tapi mak bapak x bagi sbbnya bljr tinggi2 pn
perempuan masuk dapur jgak..prinsip mcm tue abah
paling x suka..zaman skrg ni x kira prmpuan @ laki
smua kena ada ilmu..dahla abah xda harta nk bagi nnt
sbb 2 la abah suh belajar rajin2 sbb ilmu 2 la bleh jadi harta nnt"

aku bersyukur sebab dapat abah
macam abah...

tengok berita..bapa rogol anak..
bapa curahkan asid ke muka anak..
bapa bunuh anak..

hmm..bersyukur sangat aku dapat seorang
bapa yg betul memahami aku...
selalu bagi nasihat tapi x pernah marah aku..

x pernah kena marah???
biar betul..
a'ah..betul..aku x pernah kena marah ngan abah apatah
lagi nk kena rotan..jauh sangat la..

kalau setakat tegur 2 biasa la..
tegur seorang bapa pada anaknya
tapi cara abah bg teguran kat anak2 dia
memng berbeza...

kalau org kg slalu ckap
abah garang
tp bagi kami adik bradik
abah lebih bersifat tegas...

lagi satu sifat abah..
kalau dia bawak balik makanan
mesti dia kan panggil anak2 dia smua
bagi ckup lima2 org..bru leh makan.
sbb tue adik2 aku suka marah kat aku sbb slalu
wat2 lewat kuar blik nk mkn
(org nk diet la...korg apa tau...huhu..
ni la antara sbb aku slalu terkantoi nk kuruskn badan)

itulah serba sedikit mengenai pengorbanan
abah terhadap aku dan adik2..
kalau nak dihuraikan satu persatu
memang terlalu banyak..
penuh entry kat blog nie klu nk cita..

pengorbanan yg abah buat kat kami
adik beradik insyaAllah xkan kami sia2kn...

terima kasih abah.....


p/s: kadang2 pengorbanan seorang bapa kita xkan nampak secara tersurat tapi ianya terselit secara tersirat..cuma kita sebagai anak perlu menghargai setiap pengorbanan itu...mungkin dengan belajar ataupun mungkin dengan menjaga akhlak kita..kebetulan plak malam nie ada cita papadom kat astro prima..macam tau2 je aku tulis pasal pengorbanan bapa..sapa2 yg x tgk cita papadom lagi jom kta layan sama..kul 10 mlm,13 oct 2010 kat astro prima..sekian...



No comments: