Wednesday, October 28, 2009

Dugaan Hidup

Assalamualaikum...


Berkongsi pengalaman hidup selama 20 thn...
Hmmm..sebnrnya bnyak dugaan yg ku tempuhi..x sedar dah 20 thn berlalu..rasa mcm kanak2 ag..(hehe..over la plak)..tapi btul,x rasa pun mcm umur 20..kdg2 kwn2 @ saudara mara pun tegur..umo dah 20 tapi perangai cm budak2..hehe..bru la cute..btul x? Sebenarnya kematangan tu wujud dlm diri dulu kot..coz aku dpt rasa aku dah semakin matang dlm membuat keputusan..misalnya dlm urusan pelajaran..Bnyak perubahan yg aku lalui..dan bnyak juga dugaan yg ku tempuhi..
Bermula dari tadika sampai la sekolah menengah dan sekarang di universiti.. Hmmm..dugaan mmg bnyk..mengenangkan aku nie anak sulung..so kena bljr sungguh2..
Dugaan bermula bila aku mula mengenal erti kehidupan terutamanya sebagai seorang anak.


Mak abah antar g sekolah,so kena belajar rajin2..kesian kat mak abah..penat antar aku g sekolah...aku pun pulun bljr..alhmdullilah dpt smbung masuk sekolah menengah..tapi masa UPSR result xla elok pun (setakat 3A ja) tapi alhamdullilah dapat sambung g sekolah menengah..masa sekolah menengah ni la dugaan datang dengan banyk sekali..mungkin sebab aku dah semakin meningkat dewasa kot..di alam remaja org ckp bnyk dugaan..btul la..masa msuk form 1 aku bljr sesi ptg..so dugaannya msuk nk g sekolah n balik sekolah..sebab kena berebut bas..jauh jgk umah dari sekolah,so terpaksa la naik bas...hanya Tuhan ja yg tahu,perasaan dalam bas yg penuh dgn org..mcm tin sardin ja bas tue..(aku slalu naik bas pak long)..kena berhimpit2..klu t'lmbt t'paksa la b'diri..huhuhu..tue cita dlm bas x msuk ag bab bljr plak..tapi soal bljr ni x bnyak masalah sgt....tapi dgn kekwn tu ada la..biasa la kdg2 ada salah faham..Hmmm..aku bljr kat sekolah menengah tu smpai form 3 ja..so selesai la dugaan pasal berebut bas nie..tapi aku tahu dugaan lain pasti kan muncul...

Aku dapat tawaran sambung form4 ke MRSM..aku punya result PMR kira ok la jgk(7A)tu yg dpt smbung g MRSM tue..klu kat MRSM nie biasala kena duk asrama..so ni salah satu dugaan yg aku kena tempuh..aku mmg x pernah berjauhan dari family...sedih sgt masa mak abah nk tinggal aku sorg2 kat MRSM tue..dah la aku xda kwn pun kat situ..tinggal la sorg2..huhuhu..Tapi aku yakin aku bleh suaikan diri..aku kn anak sulung,so kn independent la skit(tapi sebulan lbih jgk nangis dlm toilet masa nk mandi coz ingat kat umah..hehehe)...kat MRSM ni lg la bnyk dugaan yg aku tempuh...hmmm..mmg bnyk sgt.. jauh berbeza masa aku sekolah menengah dulu..mana xnya..smua org kat sini, smua pandai2 belaka..mcm aku yg sederhana nie kat 'belakang' la sket..tapi aku tahu setiap kejayaan yg diidamkan pasti perlukan pengorbanan...aku cuba sedaya upaya untuk suaikan diri...alhamdullilah akhirnya aku bleh teruskan walaupun kdg2 aku tersungkur..pernah jgk aku fikir nk putus asa ja..biarla dpt result teruk pun..aku mmg x pandai pun..tapi bila aku fikir balik2,napa aku bleh masuk sini klau aku x pandai dan semua kwn2 aku yg pandai tu mkn nasi yg sama ja dgn aku..lepas fikir semua tu semangat utk teruskn perjuangan trus ada..smpai la SPM muncul...alhmdullilah,aku dapat jawab dgn tenang..dan resultnya bleh la diterima pakai..hehe..segala keperitan di sekolah berakhir jua bila tamat ja paper SPM yg terakhir....kita enjoy...hehehe..

Sekarang aku di u..hmm..dugaan xla sebnyk mcm kat sekolah dulu..mybe dah pandai bawak diri kot...dah pandai fikir apa yg baik dan apa yg buruk...

Lumrah kehidupan manusia sememangnya penuh dgn dugaan...tanpa dugaan kehidupan tanpa warna..dugaan yg mencorakkn kehidupan..dugaan juga yg mematangkan manusia.. DAN apa saja dugaan yg terpaksa ditempuhi hadapi la dgn tenang sesungguhnya Allah s.w.t. suka pada hambaNya yg bersabar...Teruskan hidup walaupun segunung dugaan yg terpaksa di harungi...Moga beroleh keberkatan dariNya...
amin.....

1 comment:

NM. Amalina said...

'the harder the stronger'


byk dugaan, besar nikmatnya.
yg pntg kesabaran.

DIA takkan berhenti menguji kerana kasihnya pada kita.